Dodawanie danych do systemu

System Mapy Małopolski umożliwia komponowanie własnych map z danymi importowanymi bądź tworzonymi w systemie przez Użytkownika.

Pierwszym krokiem tworzenia map oraz importowania danych jest utworzenie konta użytkownika. Po zalogowaniu automatycznie otwiera się moduł o nazwie „Menedżer zasobów” – jest to zbiór danych, aplikacji mapowych, usług mapowych i szeregu innych zasobów systemu potrzebnych do tworzenia map.

W celu dodania danych do systemu należy nacisnąć przycisk „+” i wybrać „Nowa warstwa przestrzenna„. Wyświetli się okno z opcją importu danych bądź tworzenia nowej warstwy przestrzennej. Zaimportować można pliki o rozszerzeniach: geojson, csv, shp (spakowany do ZIP), kml, gml, gpx, gpkg. Szczegółowe wymagania co do importowanych plików znajdują się w Instrukcji obsługi Menedżera zasobów.

W procesie dodawania danych należy uzupełnić kilka zakładek: metadane, struktura, wyszukiwanie oraz (opcjonalnie) relacje.

  • Metadane

Konieczne jest podanie tytułu oraz opisu danego zasobu. Ponadto uzupełnić można informacje dodatkowe.

  • Struktura – wyświetla tabelę atrybutów importowanego pliku.

W tym miejscu zdefiniować można nazwy pól trafiających do bazy oraz ich aliasy. W kolumnie oznaczonej symbolem chmury zaznaczyć można, które pola będą importowane do bazy danych, a w kolumnie oznaczonej symbolem ołówka ustawiać czy dane pole będzie edytowalne. Kolumna „Indeks” umożliwia zaznaczenie pól do zaindeksowania w bazie, natomiast w kolumnie „Obowiązkowe” jest możliwość ustawienia obligatoryjności pól przy edycji danych.

U dołu okienka są opcje dodawania kolejnych pól do danych oraz sprawdzić i (ewentualnie) ustawić właściwy układ współrzędnych.

  • Wyszukiwanie

Kolejnym krokiem jest konfiguracja indeksowania pól potrzebna do pracy wyszukiwarki oraz identyfikacji obiektów na mapie.

Użytkownik definiuje indeksy poprzez ustawienie mocy dla wybranego atrybutu: Brak, Słaby, Mocny. Wyszukiwanie obiektów w aplikacji mapowej będzie odbywało się po atrybutach, dla których ustawiono indeks „Słaby” bądź „Mocny”.

„Szablon nazwy” i „Szablon opisu” są wykorzystywane w oknie identyfikacji i na liście wyników wyszukiwania jako tytuły wyszukiwanych obiektów w aplikacji mapowej.

  • Relacje

W ostatniej zakładce procesu importu danych znajduje się opcja definiowania relacji. Relacje tworzone są w celu dołączania do danego zasobu tabel bądź kolejnych warstw przestrzennych. Dołączanie odbywa się po wybranym polu z tabeli atrybutów.

Relacje widoczne są w aplikacji mapowej przy identyfikacji obiektów – tabele podłączone przy pomocy relacji są widoczne w oknie identyfikacji.

Geokodowanie

System umożliwia również skorzystanie z opcji geokodowania, tj. importowania danych tabelarycznych i lokalizowanie ich na mapie poprzez nadawanie im współrzędnych geograficznych na podstawie kolumn z odpowiednimi informacjami typu adres bądź współrzędne. Link do aplikacji widnieje w Katalogu Zasobów pod przyciskiem „Geokodowanie„.

Aplikacja otwiera się w oknie przeglądarki